A { color:"#d2b48c"; size:2; } A:visited {color:"#d2b48c"; size:2;} A:hover { color:"#d2b48c"; size:2; text-decoration:underline; } A { text-decoration:none; size:2;} BODY {SCROLLBAR-FACE-COLOR: #C0C0C0; SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: #C0C0C0; SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: #8A9BAE; SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: #3b3f3b; SCROLLBAR-ARROW-COLOR: #ffffff; SCROLLBAR-TRACK-COLOR: #DFD7D7; SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: #BBD9BB }
Malmros' syndefald
Henrik Lundgren, Weekendavisen BERLINGSKE AFTEN, 13.-19. november 1981
- gengivet med tilladelse af avisen.
Kundskabens træ.
Instruktion: Nils Malmros.
Danmark 1981:
(Dagmar, Tivoli,
Biografen 1+2+3, Århus. Scala, Ålborg.
Bio-center, Odense).
SAMMENSVÆRGELSEN mod Elin spindes af disse mange tråd og tilfælde. Drengene er betagede og provokerede. Pigerne er beundrende og misundelige. Afvisningen af Helge får snebolden til at rulle. På lejrskolen kommer hun ved fordelingen i grupper væk fra sine hidtidige veninder - Malmros og fotogralen Jan Weincke fanger hende smertelig isoleret mod et landskab at solnedgang og bundgarnpæle. Og fra denne yderposition hentes hun ikke ind. Fordi de andre unge er bange for at bryde kæden imod hende. Fordi det dag for dag bliver vanskeligere at tage hul på problemet. Og fordi de hver især har så meget at slås med - Niels Ole med den ubestandige Maj-britt - at de måske har brug for en fælles skydeskive.
Således vokser skyldsbevidstheden, den dårlige samvittighed, indlil de alle har ædt af kundskabens træ. Meget betegnende er det nytilkommende Kaj, der kan stille det forløsende spørgsmål, hvad de egentlig har mod Elin, men da er det for sent. Forsøget på at hente hende ind i kredsen igen udløser en spontan skinsyge-reaktion hos Mona, klassens tidligere syndebuk, pigen der gik udenfor i regnen, mens Elin opfordrede til mørkedans ved festen indenfor. Malmros' nænsomme og diskrete instruktion taget i betragtning er der en næsten pinagtig brutalitet i dette afsluttende opgør, hvor Sorteper endegyldig placeres hos Elin, og de to piger - Eva Gram Scholdager og Hanne Sørensen - er helt forbløffende rigtige i deres reaktioner, voldsomme med den undertone af sårbarhed, som gør det forståeligt, at netop disse figurer er blevet klassens hakkekyllinger.
At.hævde at Malmros' film handler om mobning, er alt for beskeden en sandhed - og vildledende, fordi hans ærinde netop er erindringsdigterens, ikke den moralske analytikers. Alligevel er del påfaldende, hvor klart han får placeret kræfterne bag ved Elin, uden at kalde dem ved navn. Lærerinden, der må gribe til rektors autoritet, fordi eleverne kujonerer hende. Læreren med de ordenshåndhævende lussinger. Anne-Mettes mor, der »ikke kan hjælpe«, da datteren har købt sig kammeraternes gunst med lånte penge. For ikke at tale om Elins forældre, der næsten kunne være taget ud af Wedekinds. »Vårbrud« i deres blanding af forargelse og fortielse: Da det handler om at støtte, svigter de med falske bebrejdelser - og da de endelig vælger at støtte, svigter de dobbelt ved ikke at stole på Elins bedømmelse af situationen. Bag om Elins "tilfælde" aner man konturerne af en voksenverden, som nok er matadorerne bag 50'ernes Katedralskole, men ikke derfor mindre karakteristisk: en voksenverden, som inficerer børnenes samvær med magtmisbrug, angst og syndsbevidsthed.
MALMROS selv lægger accenten anderledes, når han udtaler sig om sin film, senest tirsdag aften ved et arrangement på Filmskolen. For ham er det en film, hvor »verdens centrum ligger i skolegården«. Således slutter »Kundskabens træ« sig direkte til hans to tidligere erindringsfilm »Lars Ole 5. c« og »Drenge«:
»Som film er det meget tæt på at være en rekonstruktion. Jeg har snakket med flere fra min klasse om den pige - Elin - der blev lukket ude, men ingen kunne svare på hvorfor. Jeg har prøvet på at stykke svaret sammen«.
Om arbejdsgangen bag filmen taler Malmros om at gØre en dyd af nødvendighed: »Jeg arbejder meget langsomt, bruger mere end to år på en film. Denne gang ville jeg skildre overgangen fra barn til ung, både det fysiske skift og skiftet i bevidsthed. Så der var en direkte grund til at fordele optagelserne over otte runder inden for en to-årig periode".
For at gennemføre denne usædvanlige indspilningsform ville Malmros gerne have været sin egen producent. Men det er blevet forhindret i et tovtrækkeri med Filminstituttets konsulenter og direktør. »Jeg har fået 2.9 mill. til filmen, men jeg må sige, at det er mod instituttets ønske, at den er blevet lavet på mine præmisser«.
(c) Henrik Lundgren, Weekendavisen BERLINGSKE AFTEN, 13/11 1981
- gengivet med tilladelse af avisen.