Spørgsmål til enkelte,
centrale klip
Udarbejdet af John Mogensen

Materialet kan frit benyttes -  Download evt. som udskriftsklar pfd-fil.


1. klip er filmens præsentationsscene.

Hvilken betydning har det, at scenen foregår i et mørklagt rum?
Hvilke filmiske virkemidler bruges for at påpege, hvem der bliver filmens hovedperson?
Hvilke intriger lægger scenen op til?

2. klip: Julefest på skolen, hvor man for 1 kr. kan danse i mørke i Syndens Hule.
Hvordan reagerer pigerne, da Elin bliver budt op af en større dreng?

3. klip: Den samme dreng forærer Elin en sølvdollar, inden han rejser til Amerika med sine forældre.
Hvordan reagerer veninderne og forældrene?
Hvorfor bruges krydsklipning og nærbilleder i disse scener?

4. klip: Elin modtager en anonym seddel med opfordring til at gå en "hemmelig tur".
Hvordan reagerer læreren og kammeraterne på den seddel, Elin modtager?
Hvordan finder man ud af, hvem der har skrevet den?

5. klip: Elin og Helge går den omtalte, hemmelige tur.
Hvilken forskel er der på Helges og Elins opfattelse af sex?
Hvorfor ændres Elins holdning til Helge?
Hvordan bruges lyset til at understrege stemningen i garagen?

6. klip: På lejrskole.
Hvordan mobbes Elin?

7. klip: Underholdning på lejrskolen.
Hvorfor bliver børnene så ekstatiske over de ting, der passerer under bordet?
Hvilke associationer vækker tingene?
Hvordan bevæger kameraet sig i denne scene?

8. klip: Skoleballet, der afslutter filmen.
Hvordan reagerer kammeraterne, da Elin kommer hen til deres bord?
Hvordan kan man forklare Monas reaktion?
I hvilken kameravinkel ser hun Jørn danse med Elin? Hvorfor mon det?
Hvorfor lader Malmros filmen ende med et nederlag for Elin?



Sammenlign filmens slutning med slutningen i "Lars Ole, 5.c".
Hvilken miljøforskel er der f.eks. på Finsensgades Skole og Katedralskolen?