Crossed in love
Filmplakatens tilblivelse

Når en film er i støbeskeen har den tit en såkaldt arbejdstitel; en titel, som ikke nødvendigvis bliver den endelige. "Kærestesorger" hed således "Kærestesorger" helt fra begyndelsen, men havde den engelske arbejdstitel "Crossed in Love" (kilde: Dansk Filmfotograf Forbund / Jan Weincke tilgængelig medio aug. 2009). Som det er bekendt kom den dog til at hedde "Aching Hearts" på engelsk.

Også plakaten, der skal sælge filmen har ændret sig gennem produktionsperioden.

Den elegante plakat med Martin Dam Kristensens intense portræt af Jonas og Agnete og Poul Ib Henriksens smukke, håndskrevne titel, Kærestesorger, var ikke Nordisk Films første udspil.

Flere år før premieren lavede Nordisk Film nedenstående udspil.

 Kærestesorger


Plakaten viste benene af et kærligt omslynget par i modlys, muligvis på en togperron. Deres skygger ses på fliserne. Farverne er holdt i lyse pastel-farver. Der er noget umiskendeligt fransk over denne plakat, men Nils Malmros brød sig altså ikke om udtrykket, som han ikke syntes stemte med filmens stemning.

Plakaten endte derfor med at blive sammensat af Martin Dam Kristensens smukke stillbilleder fra filmen og Poul Ib Henriksens håndskrevne logo. I parentes kan nævnes, at det også er Poul Ib Henriksen, der har skrevet de flotte titler til både "Kundskabens træ", "Barbara" og "At kende sandheden". Plakaten er grafisk sat op af Mads Mikkelsen.