En dag på settet
Scene 38: "Jazzklubben (Nov. 1960)" - optagedag 21. nov. 2005

Dagsprogrammet (21. nov. 2005) 
Skydeliste (21. nov. 2005) 
Manuskript til Scene 38 (vers. 19)



At det er nøje planlagt, hvad der skal ske, når en filmsekvens skal optages, kan næppe komme bag på nogen. Men kun de færreste danner sig begreb om, hvor stort et planlægningsarbejde, der gemmer sig bag hver optagedag.

Du har her muligheden for at følge med bag optagelserne af scene 38: Jazzklub (Nov. 1960). Dette sker gennem dagsprogrammet, manuskriptet og skydelisten

I den færdige film varer scenen mindre end 2 minutter. Optagelserne tog derimod mere end 14 timer! Og forud for det gik adskillige timer med kulisse- og ikke mindst lyssætning.

I scenen medvirker 8 skuespillere: Thomas Ernst (Jonas), Simone Tang (Agnete), Jesper Svane (Toke), Sofie Linde Lauridsen (Lislotte), Jacob Grosen Pedersen (Birger), Morten V. Urup (Mogens), Thomas V. Solnæs (Steffen) og Mikkel Hessel Jelnok (Torben). Herudover 36 statister; heriblandt et jazzband, en bartender, en garderobemand og gæster i jazzkælderen.

Scenen blev optaget mandag 21. november 2005 i Brygger Bauers Grotte, Domkirkestræde 14 i Viborg.

Nils Malmros mødte 8.30 Allerede kl. 7.00 begyndte lysfolket og fotografen Jan Weincke at arbejde på settet. De første skuespillere mødte i garderoben på Viborg Katedralskole to timer senere, for at være klar på location kl. 9.45 sammen med garderobemanden og to statister.

Dagen forløb derefter nogenlunde efter den skitserede plan:   

kl. 9.05
kl. 9.45
kl. 9.45 - 13.30
kl. 13.30 - 14.15    
kl. 14.15 - 19.30  
kl. 19.30 - 20.00
kl. 20.00 - 22.00 
kl. 21.45 
kl. 22.00
Briefing på settet
Klar til optagelse
Optagelse
Frokost
Optagelse fortsat
Aftensmad
Optagelse fortsat
Tak for i dag
Forventet slut

Men, som på mange af optagelsernes øvrige dage skred denne plan, så de trætte skuespillere, lyd- og lysfolk, instruktør og fotograf etc. kunne først forlade settet ved 11-tiden. Og skulle vel at mærke være klar til optagelse igen dagen efter kl. 9.45; igen med forudgående lys-sætning etc.

Alt dette og mere til, f.eks. hvem der sørger for, at der er morgenbrød på settet (runner Jesper Madsen) og hvilken journalist, der gæster optagelserne (Marie Lade, EkstraBladet) fremgår af dagsprogrammet, som fylder tre sider. Sidste side er et oversigtskort over Viborg-centrum, hvor parkeringsmuligeder og lignende er angivet.

 Se dagsprogrammet [pdf-fil 1,8 MB - Hent AdobeReader gratis og sikkert]


Skydeliste
De unge skuespillere fik ikke fået det komplette manuskript, men blev på dagsbasis (nogle gange lidt længere) sat ind i de enkelte scener. Dette både for at holde manuskriptet tæt til kroppen, men ogsåfor at sikre en frisk diktion. Til gengæld har Nils Malmros forud for selve optagedagen øvet centrale passager for at sikre de rette betoninger.

Herefter kunne man forledes til at tro, at det blot var at følge manuskript til Scene 38. Men det er langt fra tilfældet.

Hver enkelt optagedag har - udover dagsprogrammet - også en såkaldt skydeliste. Heraf fremgår den rækkefølge de enkelte optagelser skal laves i. 

Da film jo er konstrueret virkelighed, er man ikke nødsaget til nødvendigvis at optage alle scener og indstillinger kronologisk. Dette vil dels være upraktisk; dels være dyrt, da de samme kulisser og lyssætning etc. ofte ville skulle stilles op flere gange. I stedet oragniseres optagelserne, så alle skud fra samme vinkel tages på en gang. Rækkefølgen fremgår af skydelisten.

 Se skydeliste [pdf-fil 1,8 MB - Hent AdobeReader gratis og sikkert 


Hvert af disse skud består af hele scenen gennemspillet; f.eks. scenen, hvor Birger og de andre står i garderoben. Denne korte scene er således optaget ikke mindre end 11 gange:

Garderoben mod yderdøren
Halvtotal
38-2        Det fremmede par afleverer tøj
              (optaget 3 gange for at få ret betoning - øver 5-6 gange inden!)

Nær
38-3        Stempel på hånd
              (Optaget 2 gange)

Halvnær
38-5        Liselotte og Agnete er usikre
              (Optaget 3 gange)

Garderoben mod grotten
Halvnær
38-1        Birger forklarer
38-4        do.
38-6        do.
              (Hver optaget 2-3 gange)

I klippebordet sættes den bedste af de enkelte indstillinger så sammen i rigtig rækkefølge. Men ofte, som også i dette tilfælde, viser det sig, at en anden rækkefølge giver den bedste fortælling. Således er de enkelte skud i filmen sat således sammen:

38-1   38-2   38-4   38-2   38-3   38-5   38-6


Men se selv den endelige scene fra filmen.

    
 

        

 
                                             
Links

Dagsprogrammet (21. nov. 2005) 
Skydeliste (21. nov. 2005) 
Manuskript til Scene 38 (vers. 19)